Wednesday 25 February 2009

angin berbicara sendiri

..angin berbisik lagi..hatiku mula terdetik,berdetik..persoalan demi persoalan yang tidak mampu dijawab oleh diri..soalan yang bermain diminda bernafsu dihati..begitu peritnya penantian dan debaran ini..aku tahu tentang kehadirannya..aku juga tahu dimana dia....tapi siapakah gerangan si dia??yang sering mengganggu dan mencabar jiwa batinku untuk bertemu??

tenang,sepi,..kerinduan ku datang lagi..kerinduan yang masih belum berpunya..kerinduan yang tiada tara..kerinduan yang pada siapa aku juga belum tahu..hati ini juga tidak mengerti tentang rinduku milik siapa..rindu..terlalu rindu..aku juga merasakan diriku juga dirindui..tapi oleh siapa??..jiwa meronta-ronta..terlalu banyak..terlalu dalam..terlalu tajam..pertanyaan demi pertanyaan yang ditanya..hati bagai dicucuk-cucuk oleh jarum pengertian..katanye jawapan..dimana jawapan??..tentang dia..siapa dia..ape maksudnya..kenapa dia..semuanya..

Melangkah panjang dalam perjalanan
Melangkah pulang balik ke pangkuan
Hembusan bayu sesejuk salju
Hati nan rindu hanyalah padamu
Menambah sayu menjelma yang lalu
Wajah dirimu terjelma memandu
Rintihan qalbu bergema syahdu
Merasa hampir diriku padamu
Semakin dekat dirimu padaku
Semakin sarat rinduku padamu
Melangkah singkat berdamping denganmu
Waktu nan tepat berganding denganmu
Kini ku tiba padanya masa
Kini hilang segala rasa nan hiba
Aku kembali sebagai hamba
Memanja diri berbaring di riba

suara itu..aku tahu dari mana gerangannya..tapi untuk siapa??suara yang membibitkan rase rindu pada kemerduan suara yang memikat..hati ku terpikat..jiwa ini bagai terikat..kaseh seperti tertumpah pada yang tidak pasti..

rindu,
aku rindu,
rindu untuk bertemu..
bertemu untuk bersamamu..
hati berkata-kata..terdetik dan berdetik
angin masih berbicara sendiri..
tanda bertanda sebagai ditanda..

1 comment: